سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان، امنای امّت من هستند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

صفحات اختصاصی
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :1
کل بازدید :77022
تعداد کل یاداشته ها : 14
103/1/10
4:9 ع

برو به جهنم.........

اولین مستکبر کیست؟؟

برخی فکر می کنند قرآن فقط یکسری داستان ها را برای پند وعبرت آورده است، البته این سخن درست است اما کافی نیست در واقع داستانهای قرآن دارد از اثر و موثر و در واقع یک سیر علی و معلولی پرده برمی دارد.یعنی هر کاری می تواند معلولی را در پی داشته باشد،پس قرآن به ما هشدار می دهد اگر برخی از کارها را انجام دهید نتیجه و اثر آن شما را به سقوط می کشاند، برای مثال داستان معروف آفرینش ادم و سجده ملائکه به آدم و ابای شیطان از این سجده:

خداوند گفت همه باید به این مخلوق من سجد کنند

یک نفر سجده نکر «ابا و استکبر» گفت سجده از دانی به عالی معنا دارد در حالیکه من از آتشم و بالاتر از این موجود خاکی هستم،  

«خلقته من طین و خلقتنی من نار»

آیا خداوند در برابر این استدلال پاسخ داد!!

خداوند گفت سجده نمی کنی!!!

 پس از بهشت بیرون و برو به جهنم!! به عبارتی از بهشت بیرون شو و در جهنم وارد شو.

آیا استدلال شیطان درست بود؟؟؟

 شیطان به ماده توجه کرد گفت آتش از لحاظ ماده با ارزش تر از خاک است.پس من بالاتر از آدم هستم، در نتیجه به او سجده نمی کنم

ملاک تمام مستکبران به خاطر اصل دانستن ماده است. تمام کسانی که استکبار می ورزند ملاکشان را مادی قرار می دهند، وقتی می گوییم استکبار خیلی ها حکومت های طاغوتی و آمریکا و... به نظرشان می آید، البته اینها مصداق استکبار جهانی هستند اما استکبار مرتبه دارد از مراتب پایین شروع می شود تا مراتب بسیار بالا،

در اینجا منظور ما استکبار در زندگی روزمره است، مواردی که شاید اصلا به نظر نیایید!!

به استدلال شیطان دقت کردید؟؟ او ملاکش برای برتری مادیات بود پس هر گاه شما در زندگی روزمره خود، در برخورد با دیگران، در سر کلاس، محل کار و افعال خیلی معمولی خود و حتی در افکار خود برای گذران زندگی........ از چنین استدلالی استفاده کنید در واقع کبر ورزیدید، زیرا شما بر اساس ارزش واقعی انسان ها قضاوت نکرده اید!!

پس باید خیلی مواظب باشید که مستکبر نباشید،نمونه خیلی بارز این استدلالها که شاید ما خیلی ساده از آنها استفاده کنیم و حتی به خودمان حق بدهیم..

وقتی در مورد انسان ها بر اساس وضع مالی آنها قضاوت می کنید!!!وقتی که به یک انسان ثروتمند فقط به خاطر ثروتش احترام ویژه می گزارید!!!در حالیکه اگر این فرد یک شخص عادی بود یک احترام کاملا معمولی برای او قائل می شدید!!!

نگید که براتون پیش نیومده و من اصلا اینطوری نیستم و من الم و بلم از این حرفا، وقتی که واقعا با همچین امری مواجه می شوید آیا واقعا درست عمل می کنید؟؟؟ من خودم خیلی سعی می کنم اینطوری نباشم ولی بعضی وقتها تحت تاثیر جو قرار می گیرم و متاسفانه به این افراد احترام میذارم فقط به خاطر این که پول دار هست؟؟!!!

خیلی وقتها به افراد احترام می گزاریم به خاطر این که فرد قدرتمند یا صاحب موقعیتی هست!!!

اگر در یک مجلس به افراد پایین تر از خود (از لحاظ مادی) فقط یک سر کوچک تکان می دهید و با آنها گرم نمی گیرید، چون که ممکنه این برای شما کسر شان محسوب بشه!! به همین خاطر یه قیافه ویژه می گیرید!!!! برای من پیش آمده هر چند که کم بوده و بعدا پشیمون شدم ولی اعتراف می کنم که بوده!!! چون در عرصه عمل خیلی سخته آدم درست عمل کند و تحت تاثیر جو و زور قواعد اجتماعی قرار نگیرد!!

از این مثالها اینقدر زیاده که اگر بخواهم بنویسم یک مثنوی هفتاد من می شود!!

پس کبر ورزیدن و رفتن در جرگه مستکبرین خیلی ساده تر از آنچیزی هست که شما فکرش را بکنید،

پس بهتره بیشتر دقت کنیم و هر چه زودتر تفکر و فلسفه زندگی خود را سر و سامانی بدهیم وگرنه معلوم نیست کار ما به کجا ختم بشود، شما حتما می دونید که گناهان کوچک زمینه ای برای گناهان بزرگتر است و یک گناه بستر را برای گناهان بعدی آماده می کند !!

پس هوشیار باشید!!!قرآن کلمه «غافلون » و «لایعلمون» را به کرات به کار برده است، چرا که ریشه تمام گناهان غفلت و جهل است!!

پس هوشیار باشید و متفکر،پس چه باید بکنیم؟؟!!

بهترین راه این است که سیره انبیاء را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، انبیاء مستکبر نیستند چون بر اساس ماده و امور مادی قضاوت نمی کنند و برتری را به این امر نمی دانند به همین خاطر یک گدا و فقیر ارزشش در پیش پیامبر بالاتر از یک فرد ثروتمند می باشد چون ارزش انسانها از نظر پیامبر (صلی الله علیه و آله) به تقوای آنان است، او به انسانیت و بندگی توجه می کند، یکی از استدلال های که مشرکان بر علیه پیامبران به کار می بردند این بود که «اگر شما بر حق بودید، پیروان شما از میان ثروتمندان بود نه افراد فقیر و بی چیز»،

در روایات داریم که هیچ انسانی را به خاطر وضع ظاهری و فقرش به تمسخر نگیرید زیرا شاید او از بهترین بندگان درگاه خدا باشد،

 پیامبران هیچ گاه برا اساس حرفهای مردم قضاوت نمی کردند وقتی که آن زن فاحشه که قصد توبه داشت به نزد حضرت عیسی (ع) آمد وی او را پذیرفت و در حالیکه همه حضرت عیسی (ع) را سرزنش می کردند که یک زن فاحشه را جزء یاران خود پذیرفته است!!!!! حال آنکه حضرت می دانستند که این زن توبه کرده است و هم اکنون از بندگان مقرب خداست!!

هم اکنون نیز مستکبران کلان دنیا بر اساس تفکر مادی بر جهان حکومت می کنند، چرا کشورهای ثروتمند دنیا باید حق وتو داشته باشند؟؟؟ چون ثروت و قدرت دارند!! چرا صدای مردم افغانستان و بحرین و فلسطین شنیده نمی شود، چون آنان جزء کشورهای جهان سوم هستند و هیچ موقعیت در قدرت جهانی ندارند!! چرا وقتی یک آلمانی یا آمریکایی را می بینید فکر می کنید او از فراز تمدن آمده است!! اما به یک افغانی به چشم یک انسان کارگر و زیردست نگاه می کنید؟؟؟

پس آگاه باشید در روابط خود با خویشاوندان، در ازدواج، در دانشگاه، در محل کار و در افکار خود راه استکبار را پیش نگیرید و بر اساس ماده قضاوت نکنید!!!

هوشیار باشید........

به نظر شما برای تمرین مستکبر نشدن چه کاری باید انجام داد؟؟؟لطفا تجربیات خود را در این رابطه در اختیار ما و دوستانمان قرار دهید؟؟؟؟؟؟؟

نویسنده: حکیمانه

 

 

 

 


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سلام وقت شما بخیر، اخرین روزهای سال 90 نیز در حال سپری شدن هستند و کسی نمی داند آیا سال دیگر ما چنین تجربه ای را خواهیم داشت؟؟ پس بهتر است قدر لحظات زندگی خود را بدانیم و بهترین سود و بهره را از این عمر گرانبها ببریم تا مصداق کسانی که هم در دنیا و هم در آخرت ضرر می کنند نباشیم، سال خوبی داشته باشید و ایام به کامتان
+ چرا شما به این صفحه وارد شدید؟؟ دلیل ورود شما چیست؟ آیا به دنبال مطلب علمی هستید؟؟ چه چیزی شما را بیش از همه خوشحال می کند؟ چرا قیمت نفت گران شده اس؟ آیا شما می توانید به جای سکه چند کیلو گوجه فرنگی بخرید؟
+ در اینجا قرار است ما سوالاتی را مطرح کنیم که بسیار فلسفی هستند ؟؟؟
+ با سلام وقت شما دوستان گرامی بخیر، امیدوارم که روزهای خوبی را در پیش رو داشته باشید من به زودی مطالب وبلاگ را سرو سامان خواهم داد.
+ با سلام وقت شما بخیر از شما دوستا گرامی می خواهم که مطالب جالب خود را برای ما بفرستید با تشکر